Mat från USA

Jag har nu fullständigt gått in för mat från USA!

Med tanke på att jag kanske dör snart hos tandläkaren och inte har råd att resa världen runt innan jag dör så valde jag att börja laga mat med TEMA från olika delar av världen.

Jag började i förrgår med Nord Amerika, USA!

Jag gjorde då en av mina första pajer i mitt liv vilket blev en helt perfekt pumpapaj:

Pumpapaj

Ingredienser 10-12 bitar
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g Smör
1 äggula

Fyllning:
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde

Gör så här

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde.


Pajen blev mycket God och jag och en kompis delade på pajen!

Igår tillagade jag en kål-rätt från Nord Amerika, USA!

Kål och grönsaker är ju inte min favoritmat men eftersom det stod att Amerikanerna gillar den så valde jag att göra den:

Ingredienser till Coleslaw:

4 - 6 port coleslaw
500 gram färsk kål
1-2 morötter (valfritt)
1 tumme färsk ingefära eller något krm torkad (valfritt)
1 dl majonnäs eller turkisk yoghurt
2 dl gräddfil eller turkisk yoghurt
2 msk socker, gärna mörkt som farinsocker
1 tsk salt och några varv med pepparkvarnen


Så här lagar du Coleslaw:

Strimla eller riv kål och morötter fint - för hand med kniv, i matberedare eller med mandolin.
Skala ingefäran och hacka den fint (eller riv den fint på rivjärn).
Blanda alla ingredienser i en bunke. Arbete ihop allt med handen och låt stå minst 30 minuter.
Coleslaw blir godast efter ett tag i kylen.


Till kål-rätten köpte jag Stinas Kyckling original! Det blev mycket gott tillsammans men utan den kryddade kycklingen så hade jag tyckt att smaken var lite för söt på kål - rätten! Men tillsammans så blev det en perfekt middag!

Så nu har jag gått igenom två rätter av det Nord Amerikanska gourmé köket!

Mat att helt klart rekommendera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0