Pancakes, Cheesecakes and American Football

Nu ägnar jag mig för fullt åt mitt Tema amerikansk mat och kultur!

På söndagar tittar jag på Amerikansk football på Tv 11 och till mat så lagar jag Nordamerikansk mat!

Idag åt jag Breakfast Pancacekes. Frukostpannkakor är helt avlägset från dem pannkakorna jag åt igår:


Amerikanska pannkakor deluxe

2 st  ägg
5 dl  filmjölk, t ex A-fil
5 dl  vetemjöl
1 dl  socker, t ex strösocker
3 tsk  bakpulver
1 msk  vaniljsocker
2 tsk  salt
4 tsk  smör, smält

Tillagning
Rör ihop ägg och fil. Smält smöret och rör ner detta samt övriga ingredienser. Stek i mindre stekpannor på svag värme.
..............

Jag hade även denna gång Lönnsirap till pannkakorna men jag rekommenderar sylt till dessa pannkakor! Pannkakorna smakade Hotel och var mycket mättade!

Vill ni alltså äta sådana pannkakor som ni får på ett lyxigt hotell så rekommenderar jag dessa pannkakor.

Därefter så gjorde jag Cheesecake! Jag vet inte om amerikanerna äter denna cheesecake men den innehåller Philadelphiaost vilket kanske tyder på att cheesecaken kommer från USA.


4 st ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex

Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.

Jag halverade receptet eftersom jag bara hade 200g Philadelphiaost!

Hur det blir med dessa får vi se imorgon! Men jag smakade på smeten och den var god  : )


Alla recept har jag enkelt hittat på internet!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cheesecake
http://lienle.papper.fi/files/2011/05/cheesecake.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0