Tandläkarskräck!

Hej

Jag har valt ämnet tandläkarskräck eftersom jag inte gillar tandläkare! På den här bloggen skall jag försöka förklara varför jag ogillar tandläkarbesöken! Anledningen till varför jag skriver är för att jag själv har några dåliga tänder samt att en kompis till min kompis dog för några veckor sedan efter att han dragit ut en tand! EN TAND, död!

Jag har en stark tro på att om jag går till en tandläkare med min visdomstand så kommer jag att dö. Jag har dessutom dåliga erfarenheter av tandläkare, min gamla tandläkare var en sådan som gillade att skoja: Då skall man nog inte ringa en tandläkare utan en begravningsbyrå! Det skojet skrattade han länge åt för det tyckte han var ett roligt skoj.

Ibland tänker jag att tandläkare skiftar mycket i kunskap och intresse vilket skiljer sig från vanliga läkare eftersom dessa är mer granskade på grund av att den vanlig vården anses som mer betydande och viktig i vårt samhälle. Detta kanske är orätt mot tandläkare men ibland så tänker jag så! Dessutom kostnaden, jag skulle behöva betala 30 000 kr för att byta tänder på grund av visdomstanden! 30 000  kr för att dö som min kompis, kompis dog?

Men alla dör ju inte av tandläkarbesöken tänker ni kanske? Nej, alla dör inte heller som går ut vårdslöst på en gata! Bilisterna väjer och stannar hellre än att köra över er!

Men då tänker ni kanske, utseendet! Jo, det håller jag med om! Men vad vill ni ha för partner? En partner som älskar er för er egen skull eller en partner som lämnar er för ert utseende skull? En partner som alltid klagar på er och kräver den perfekta solbrännan? Eller någon som inte bryr sig om alla era skavanker? Det brukar vara trevligare med en partner som inte är så fixerad vid utseendet för man kan ju drabbas av annat än tandläkaren också vilket kan påverka ens utseende! Och vad det gäller tänder så hade en kompis till mig nästan inga tänder men han hade tre tjejer på samma gång så detta med just tänder är kanske inte alltid allt för alla, men jovisst, tänder och utseende gör en själv också lycklig! För inte är man glad och njuter av livet när man vet att ens tand ser dålig ut eller gör ont!

Men givetvis så måste man gå till tandläkaren ändå! Jo, och därför drar man på det! Då blir vissa tandläkare sura och det gör det inte bättre! Jag sa till en tandläkare en gång: Men du vill väll ha betalt? För om jag inte har några pengar så kan jag ju inte komma hit? Då blir alltid tandläkare ambivalenta! Tja, men vi tandläkare får in pengar ändå.

Svårt det här med tandläkare och jag vet inte vad jag skall göra för att få bättre tankar om tandläkare! Jag provade ett tag att gå ofta till tandläkaren för att jag tänkte att på det sättet så skulle jag gilla vissa tandläkare och därefter tycka att tandläkare var mer kul att besöka! Nix, tandläkare har en tendens att vara krångliga när man är i själva tandläkarstolen! Tandläkaren vill att man svarar dem på frågor när man har fullt med bedövning och en sug i munnen! Tandläkare är ofta sura och tycks ibland ogilla sina jobb! Kanske har tandläkare det stressigt (vet inte) men något gör så att tandläkare ofta verkar betryckta av ens besök hos dem.

Kanske tandläkare borde ingå i samma vård som den ordinarie sjukvården i Sverige? För kanske tandläkare skulle behöva förändras eftersom det är så farligt att besöka tandläkaren! För inte skall man behöva dö för en utdragen tand som min kompis kompis fick göra 43 år gammal! Han lämnade dotter och fru efter sig och detta för en utdragen tand skull!

Vad tycker ni andra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0